Τετάρτη 22 Ιουνίου 2016

Η αυξημένη φορολόγηση οδηγεί σε κατάρρευση το λιανεμπόριο τροφίμων

Αρνητικά είναι τα μηνύματα που εκπέμπονται για το οργανωμένο λιανεμπόριο, αφού ο τζίρος του παραμένει και το 2016 σε καθοδική τροχιά εξαιτίας των νέων μειώσεων του διαθέσιμου καταναλωτικού εισοδήματος και των αρνητικών ψυχολογικών διαθέσεων που δημιουργούνται στη ζήτηση. Σύμφωνα με τη Nielsen, οι συνολικές πωλήσεις του κλάδου κατέγραψαν μείωση 4,5% τις πρώτες 18 εβδομάδες του έτους, συγκριτικά με το αντίστοιχο περυσινό διάστημα.
Δεδομένων των μέτρων που έχουν ήδη νομοθετηθεί από τη Βουλή, στο πλαίσιο του τρίτου μνημονίου, τα περισσότερα από τα οποία (έμμεσοι φόροι) τέθηκαν ήδη σε εφαρμογή από 1ης Ιουνίου, θεωρείται αναμενόμενη η περαιτέρω μείωση του λιανικού τζίρου. Βέβαιη την κάνουν προκαταβολικά οι αυξημένες δόσεις φόρου για τα εισοδήματα που αποκτήθηκαν το 2015…
 Αγροτικός Συνεταιρισμός Πέλλας
Το πόσο κακό έχει προκληθεί στην αγορά πριν ακόμη εκδηλωθούν πρακτικά οι επιπτώσεις των νέων μέτρων, καταγράφεται στα στοιχεία της Nielsen, τα οποία αφορούν στο διάστημα από την 1η Ιανουάριου έως την 7η Μαΐου, στοιχεία απόλυτα συγκρίσιμα με τα αντίστοιχα του 2014, καθότι στο εξεταζόμενο διάστημα έχουν περιληφθεί και οι πωλήσεις των περιόδων του Πάσχα, όπως και των τριών Κυριακών ανά έτος που λειτούργησαν τα εμπορικά καταστήματα.

Σύμφωνα με αυτά, οι πωλήσεις στο σύνολο της αγοράς (δεν περιλαμβάνονται τα νησιά του Αιγαίου και του Ιονίου, ενώ συνυπολογίζονται οι πωλήσεις της Lidl), κατέγραψαν μείωση κατά 4,5% τις πρώτες 18 εβδομάδες του έτους έναντι του αντίστοιχου περυσινού διαστήματος. Η εξέλιξη του τζίρου παρουσιάζει έντονες αυξομειώσεις ανά εβδομάδα.

Οι μεγαλύτερες αναφέρονται στα τέσσερα τελευταία επταήμερα της εξεταζόμενης περιόδου, πράγμα που οφείλεται στις πωλήσεις του Πάσχα, που αναφέρονταν σε διαφορετικές εβδομάδες το 2015 και 2016. Το βέβαιο, πάντως, είναι ότι η τάση είναι αρνητική, δεδομένου ότι σε σύνολο 18 εβδομάδων μόλις οι πέντε κινήθηκαν φέτος ανοδικά.

Κατανέμοντας τις μετρήσεις της Nielsen σε τρεις ευρείες κατηγορίες προϊόντων, τα ταχυκίνητα αγαθά, τα φρέσκα και τα είδη bazaar, διαπιστώνεται ότι τη μεγαλύτερη πτώση κατέγραψαν τα είδη bazaar, με απώλειες της τάξης του 9,4%, αλλά με μικρή συμμετοχή στο σύνολο των πωλήσεων.

Πτωτικά κινήθηκαν και οι άλλες δύο κατηγορίες προϊόντων, τα μεν ταχυκίνητα κατά 4% τα δε φρέσκα προϊόντα κατά 4,9%, γεγονός που επιβεβαιώνει πως η αγορά είναι «κάτω» σε όλα τα ράφια.

Χειρότερη η εικόνα χωρίς τη Lidl

Η εικόνα της αγοράς γίνεται χειρότερη, όταν εξαιρούνται τα στοιχεία πωλήσεων του discounter του κλάδου, της Lidl. Ειδικότερα, οι πωλήσεις καταγράφουν απώλεια της τάξης του 6,6% τις πρώτες 18 εβδομάδες του έτους, έναντι του αντίστοιχου περυσινού διαστήματος. Και στην περίπτωση αυτή, οι τρεις ευρείες κατηγορίες προϊόντων κινούνται πτωτικά, με πολύ υψηλότερα ποσοστά. Τα ταχυκίνητα προϊόντα χάνουν το 6,3% του τζίρου τους, τα φρέσκα αγαθά το 5,9% και τα είδη μπαζάρ το 13,4%.

Πού χάνονται οι πωλήσεις στα FMCG

Μελετώντας αναλυτικότερα τα στοιχεία, προκειμένου να φανεί ακριβέστερα τι συμβαίνει με τους ταχυκίνητους κωδικούς των προϊόντων, διαπιστώνεται ότι (συνυπολογιζομένων των στοιχείων πωλήσεων της Lidl) τις σημαντικότερες απώλειες της τάξης του 4,4% καταγράφει η κατηγορία των τροφίμων και ποτών, με τα ποτά να έχουν υποστεί πραγματική καθίζηση εσόδων.

Οι απώλειές τους φθάνουν το 11,2%, ποσοστό πολύ υψηλό για μια από τις δυναμικότερες κατηγορίες προϊόντων του οργανωμένου λιανεμπορίου, ενώ ειδικά στα τρόφιμα οι απώλειες περιορίζονται στο 2,6%. Μείωση τζίρου έχουν υποστεί και άλλες δύο κατηγορίες ταχυκίνητων προϊόντων: τα προϊόντα ομορφιάς και υγείας που χάνουν το 2,4% και τα προϊόντα καθαρισμού του σπιτιού, των οποίων τα έσοδα μειώθηκαν κατά 2,8%.

Χειρότερη, όπως αναμένει κανείς, είναι η επιμερισμένη εικόνα των πωλήσεων στα FMCG, εφόσον εξαιρεθεί του δείγματος η Lidl. Πιο συγκεκριμένα, τα τρόφιμα και ποτά εμφανίζουν και πάλι τις μεγαλύτερες απώλειες, της τάξης του 6,9%, με τα ποτά να χάνουν το 12,8% του τζίρου τους (!) και τα τρόφιμα χάνουν ποσοστό 5,4%. Στο ίδιο δείγμα, τα προϊόντα ομορφιάς και υγείας μετρούν απώλειες σε ποσοστό 3,3% και οι κωδικοί που αντιστοιχούν στα προϊόντα καθαρισμού σπιτιού χάνουν το 5,2% των εσόδων τους.

Χαμένοι-κερδισμένοι στο ράφι των FMCG

Έντονες διαφοροποιήσεις παρουσιάζουν τα στοιχεία που αφορούν στην εξέλιξη του τζίρου ανά κατηγορία προϊόντων σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2015.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της Nielsen, τα οποία καταγράφουν τις πωλήσεις στις δέκα πρώτες κατηγορίες προϊόντων σε τζίρο στο σύνολο των ταχυκίνητων κατηγοριών (FMCG) για το σύνολο της χώρας (εξαιρουμένων των νήσων, αλλά συνυπολογιζομένων των στοιχείων πωλήσεων της Lidl), στην περίοδο από την αρχή του έτους έως τις 23 Απριλίου 2016 έναντι του διαστήματος 1ης Ιανουαρίου-25ης Απριλίου 2015, το ψυγείο με τα γάλατα και τα αναψυκτικά φαίνεται πως δέχεται τις μεγαλύτερες πιέσεις, δεδομένου ότι το μεν γάλα χάνει φέτος 10,7% του τζίρου του τα δε αναψυκτικά 12,6%, ενώ αρνητικό πρόσημο (-4,2%) καταγράφεται στις πωλήσεις και των συσκευασμένων αλλαντικών, του χαρτιού υγείας (-2,6%), του συσκευασμένου τυριού (-2%) και του γιαουρτιού (-1,1%).

Στον αντίποδα, ανοδικά κινήθηκαν οι πωλήσεις στις κατηγορίες των μπισκότων, κατά 9,2%, τα δημητριακά και τις μπάρες δημητριακών, κατά 4,9%, καθώς και στις σοκολάτες και το συσκευασμένο ψωμί, όπου σημειώθηκε οριακή αύξηση, της τάξης του 0,6%. Σημειώνουμε ότι οι μετρήσεις της περιόδου δεν είναι απόλυτα συγκρίσιμες με του 2014, καθότι δεν περιλαμβάνουν τη Μεγάλη Εβδομάδα, η οποία φέτος έπεσε την τελευταία εβδομάδα του Απριλίου. Κατά συνέπεια οι επιδόσεις σε συγκρίσιμη βάση εκτιμάται ότι θα παρουσιάσουν μικρή διόρθωση.

Κάτι ανάλογο ισχύει για τις μετρήσεις των πωλήσεων χωρίς τη Lidl, που τοποθετούν και πάλι τα γάλατα και τα αναψυκτικά στους μεγάλους χαμένους, με απώλειες 12% και 13,7% αντίστοιχα. Μεγάλη πτώση καταγράφουν τα χαρτιά υγείας, που χάνουν το 10,1% του τζίρου τους. Η διαφορά ποσοστού από την προαναφερόμενη μέτρηση, όπου λαμβάνονται υπόψιν οι πωλήσεις της Lidl, οφείλεται στο γεγονός ότι η γερμανική αλυσίδα έχει υψηλές πωλήσεις στα προϊόντα χαρτιού.

Απώλειες κατέγραψαν και το συσκευασμένο τυρί (-6,6%), οι σοκολάτες (-3,1%), τα απορρυπαντικά πλυντηρίου ρούχων (-2,2%), το γιαούρτι (-2,9%) και το συσκευασμένο ψωμί (-1,8%). Αντίθετα, άνοδο πωλήσεων στην εξεταζόμενη περίοδο εμφάνισαν μόνο τα μπισκότα (2,7%) και τα δημητριακά κι οι μπάρες δημητριακών (2,6%).

Πηγή: σελφ σερβις (T. 462)