Πέμπτη, 30 Μαΐου 2013

191 οφειλέτες οφείλουν στο ταμείο του Δήμου 5.780.000 ευρώ



Συνέχεια για τα Υπόλοιπα των Βεβαιωτικών Καταλόγων του Δήμου

Λαμία, 29/5/2013
Επανερχόμαστε στο θέμα των Υπολοίπων των Βεβαιωτικών Καταλόγων του Δήμου, το οποίο φέραμε στην τελευταία συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου χωρίς να τύχει ιδιαίτερης προσοχής. Επαναλαμβάνουμε ότι στο μέσον της χρονιάς και της οικονομικής περιόδου ο έλεγχος της πορείας των εσόδων του Δήμου θεωρείται επιβεβλημένη· και θα πρέπει να απασχολήσει το Δημοτικό Συμβούλιο, το οποίο πρέπει να προβεί σε ενέργειες διορθωτικές, που να οδηγούν σε βελτίωση της κατάστασης. Ως Πρωτοβουλία Ενεργών Πολιτών κάναμε - και συνεχίζουμε να κάνουμε - έλεγχο στα Υπόλοιπα των Βεβαιωτικών Καταλόγων και στα Συγκεντρωτικά Υπόλοιπα* και βγάλαμε πολλά και χρήσιμα συμπεράσματα. Ορισμένα από αυτά:
 
- Υπάρχει σοβαρό πρόβλημα - και κανείς δεν μπορεί να αμφισβητήσει τις τεράστιες ευθύνες της Δημοτικής Αρχής - στην καθυστέρηση της είσπραξης των οφειλών τα τελευταία δέκα χρόνια τουλάχιστον. Φαίνεται καθαρά ότι δεν έγινε καμιά ιδιαίτερη προσπάθεια. Αυτή η καθυστέρηση είχε ως αποτέλεσμα τη διόγκωση του χρέους πολλών συμπολιτών μας – κυρίως επαγγελματιών στα επισιτιστικά επαγγέλματα – και έχει καταστήσει ήδη τις περισσότερες οφειλές άκρως επισφαλείς. (Το ποσό για παράδειγμα των Τελών Ακαθαρίστων Εσόδων, που αφορά το 2%, και το 0,5% μετά το 2009, των επισιτιστικών επαγγελμάτων είναι 3,8 εκατομμύρια ευρώ!!)
 
- Με μια πρώτη ματιά στους καταλόγους μπορεί κανείς να διαπιστώσει ότι πολλοί από τους οφειλέτες έχουν σταματήσει τη δραστηριότητά τους ή έχουν καταστεί αφερέγγυοι, όντας σε πλήρη αδυναμία

- Συμπερασματικά σήμερα το ποσό των 7,7 εκατομμυρίων, που εμφανίζονται ως ανείσπρακτες οφειλές έως την 30/4/2013 - και αναγράφονται στον Προϋπολογισμό του Δήμου -  είναι κατά ένα μεγάλο μέρος πλασματικό.

- Έχουν καταχωρηθεί/βεβαιωθεί ανείσπρακτες οφειλές 7.000 περίπου οφειλετών, από μικρά ποσά του ενός ευρώ(!) μέχρι 720.000 ευρώ
- Παρά τις κατά καιρούς διαβεβαιώσεις ότι οι οφειλές αυτές έχουν βεβαιωθεί στη ΔΟΥ, έχουμε λόγους να αμφιβάλουμε. Αν είχαν βεβαιωθεί πώς πχ οι Δήμοι, η ΔΕΗ, ο ΟΤΕ,  οι μεγάλες διαφημιστικές εταιρείες και τόσοι άλλοι θα λειτουργούσαν χωρίς φορολογική ενημερότητα;
- Από το σύνολο των οφειλετών, 9 οφειλέτες οφείλουν ποσά πάνω από 100.000 ευρώ (σ’ αυτούς είναι δύο Δήμοι και η ΔΕΗ), 23 οφείλουν ποσά πάνω από 50.000 ευρώ, 118 οφείλουν ποσά πάνω από 10.000 ευρώ,ενώ 191 έχουν οφειλές πάνω από 5.000 ευρώ, που αντιστοιχούν στο τεράστιο ποσό των 5.780.000, ήτοι ποσοστό 74,35% του συνολικού ποσού των 7,7 εκατομμυρίων.
- Από τα Υπόλοιπα των Βεβαιωτικών Καταλόγων, ποσά που - επαναλαμβάνουμε - εμφανίζονται στον προϋπολογισμό, ένα σχετικά μικρό ποσοστό μπορεί να χαρακτηριστεί ως ασφαλής απαίτηση κρίνοντας την φερεγγυότητα των οφειλετών, από την οποία προκύπτει η βεβαιότητα ότι θα εισπραχθεί στο ακέραιο.
Αντίθετα το μεγαλύτερο ποσοστό των απαιτήσεων κρίνεται επισφαλέςη είσπραξη του οποίου αξιολογείται μερικά ή ολικά αμφίβολη με βάση την εικόνα και τις πληροφορίες της αγοράς. Για ένα σημαντικό επίσης ποσοστό η είσπραξη φαίνεται και κρίνεται ανεπίδεκτη έως αδύνατη.
Στην αγορά, καμιά επιχείρηση δεν επιτρέπεται να έχει τέτοιο ποσοστό επισφαλών απαιτήσεων. Το θέμα αυτό είναι σε προτεραιότητα σε κάθε επιχείρηση και απασχολεί καθημερινά τα οικονομικά επιτελεία τους. Ανεξάρτητα αν συμφωνούμε ή διαφωνούμε με τον φοροεισπρακτικό χαρακτήρα αυτών των οφειλών, δεν παύει να αποτελεί υποχρέωση του Δήμου να εφαρμόσει τα νόμιμα συνεκτιμώντας τις παραμέτρους της οικονομικής κρίσης και της συγκυρίας

- Θεωρείται απαραίτητη κατά τη γνώμη μας η απεικόνιση στον προϋπολογισμό πρόβλεψης επισφαλών απαιτήσεων, που θα δώσει τη δυνατότητα να γίνει εκκαθάριση και διαγραφή οφειλών για να περιοριστεί το πλασματικό στοιχείο, που διακρίνει τον προϋπολογισμό σήμερα. Δεν ξέρουμε αν αυτό μπορεί να γίνει και τώρα, στο μέσο της χρονιάς, ως τροποποίηση. Σε κάθε περίπτωση χρειάζεται νομική διερεύνηση.

Κάποιες γενικές παρατηρήσεις στους Βεβαιωτικούς Καταλόγους
- Σημαντική καθυστέρηση στην είσπραξη των τελών των Τοπικών Κοινοτήτων
- Ανείσπρακτα μισθώματα των καταστημάτων της Δημοτικής Αγοράς 100.000 €, που σημαίνει ότι κανείς δεν πλήρωνε. Εμφανίζονται ως απαιτητά χωρίς να έχει γίνει τίποτα ως τώρα και τη στιγμή που οι πρώην επαγγελματίες έχουν συνταξιοδοτηθεί ή έχουν αλλάξει εργασία
- Έσοδα καθαριότητας από ΧΥΤΑ (788.000 € – από τα οποία τα 512.000 τα χρωστάνε οι Δήμοι)
- Κλήσεις Τροχαίας και Δημοτικής Αστυνομίας(460.000 €) και Κ.Ο.Κ (260.000 €)
- Τέλη Πλατειών - πεζοδρόμων - πεζοδρομίων (302.000 €), τα τέλη κατάληψης κοινόχρηστων χώρων για τα τραπεζοκαθίσματα. Με λίγα λόγια δεν πληρώνει κανείς για τραπεζοκαθίσματα ή πληρώνουν ελάχιστοι. Όλη αυτή η φασαρία που γίνεται για την ενοικίαση ή την μη ενοικίαση ελεύθερων χώρων είναι χωρίς έσοδα για τον Δήμο!
- Πρόστιμα αυθαίρετης κατάληψης ελεύθερων κοινόχρηστων χώρων (66.000 €) Κι εδώ δεν πληρώνουν. Δεν τα ζητάει η Δημοτική Αρχή, άρα γιατί να συμμορφωθούν κάποιοι;
- Το Τέλος Ακαθαρίστων Εσόδων, που αναφέραμε και παραπάνω. Τεράστιες οι ευθύνες της Δημοτικής Αρχής για το διάστημα 2002 – 2007, με την απόφαση του τότε Δημοτικού Συμβουλίου να μην εισπράττει ο Δήμος το 2%. Η απόφαση αποδείχτηκε παράνομη, αφού το Τέλος Ακαθαρίστων Εσόδων είχε επιβληθεί με νόμο στα επισιτιστικά επαγγέλματα. Το ζήτημα εκκρεμεί ακόμα στη δικαιοσύνη. Στο μεταξύ, από «κεκτημένη ταχύτητα», πολλοί επαγγελματίες δεν πληρώνουν ούτε το 0,5%, προσδοκώντας ότι θα τους χαριστούν! Και το ποσό που χρωστάνε αγγίζει τα 4 εκατομμύρια ευρώ!!
- Τέλη διαφημίσεων (125.000 €).
- Τέλη Λατομείων (736.000 €). Είναι το νόμιμο ποσοστό που δικαιούται ο Δήμος στα ακαθάριστα έσοδα των λατομείων
- Τέλος Εμποροπανήγυρης (134.000 €). Παλιές αμαρτίες… ως πότε θα θεωρείται ασφαλής απαίτηση κι από ποιον διεκδικούνται;
- Μισθώματα αγροτικών ακινήτων (57.000 €). Σίγουρα οι κάτοικοι των Τοπικών Κοινοτήτων δεν γνωρίζουν ότι ο Δήμος δεν εισπράττει τα μισθώματα από τα αγροκτήματα που ενοικιάζει στην περιοχή τους…

Προτάσεις για την αντιμετώπιση του προβλήματος:
  • Σύσταση Ειδικής Επιτροπής του Δημοτικού Συμβουλίου, που θα μελετήσει τους Βεβαιωτικούς Καταλόγους και θα δει τρόπους είσπραξης
  • Διαγραφή μικρών ποσών, πχ κάτω από 20 ευρώ, για το ξεκαθάρισμα των Καταλόγων
  • Να διερευνηθεί τεχνικά η δυνατότητα της on line σύνδεσης των Υπηρεσιών που εξυπηρετούνται οι δημότες με τους Βεβαιωτικούς Καταλόγους και το ΑΦΜ του κάθε δημότη για να ενημερώνεται, αν οφείλει στον Δήμο, για την ανάγκη τακτοποίησης της οφειλής του.
  • Η πιο απλή κίνηση: Επιστολή σε όλους τους οφειλέτες κατά κατηγορία οφειλής(διαφορετική για τα πρόστιμα, διαφορετική για τα τέλη κλπ)
  • Ενημέρωση των επαγγελματιών μέσω των οργανώσεών τους, του Επιμελητηρίου κλπ για τις οφειλές, προκειμένου να αποφευχθούν δυσάρεστες εξελίξεις, γιατί η όποια καθυστέρηση το μόνο αποτέλεσμα που έχει είναι η διόγκωση των οφειλών.

Στη σημερινή συγκυρία η είσπραξη των εσόδων έχει τεράστιες δυσκολίες, αλλά ταυτόχρονα η μη είσπραξηεκλαμβάνεται ως παράνομη λειτουργία. Μπορεί ο κάθε δημότης, που αντικειμενικά έχει έννομο συμφέρον, να έρθει αντιμέτωπος με τη Δημοτική Αρχή ζητώντας τα χρήματα που απουσιάζουν από το ταμείο του Δήμου και τα οποία - ουσιαστικά – θα μπορούσαν να βελτιώσουν την ποιότητα της ζωής του. Με λίγα λόγια, τα χρήματα αυτά ανήκουν στους δημότες…

*Δείτε συνημμένα τα ΣΥΓΚΕΝΤΡΩΤΙΚΑ ΥΠΟΛΟΙΠΑ ΒΕΒΑΙΩΤΙΚΩΝ ΚΑΤΑΛΟΓΩΝ έως την 30/4/2013, όπως μας δόθηκε από την Οικονομική Υπηρεσία του Δήμου, και τους ευχαριστούμε.

Η ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΙΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ